(GI-23/4) Innovation, Education and Technology (IETec)

Coordinators of the Group:

Members of the Research Group:

Keywords:

Information and communication technologies (ICT) in education, Didactic resources for teaching-learning, Continuous training and Teachers professional development.

Short description of the group and objectives:

The UDIMA Innovation, Education and Technology research group (IETec - UDIMA) was created with the purpose of bringing together different teachers and researchers in the field of education, and establishing synergies and collaborations with other teams from other universities and interested companies in the investigation on the topics set out below.

The main goal of this team will be to develop activities and actions whose key objective is the use of technologies in educational processes.

Such activities include the following: a) design and develop research projects that involve the educational use of technologies, b) participate in the design, development and evaluation of plans and training actions linked to the pedagogical use of technologies; c) develop digital educational resources for different educational levels and scope; d) participate in congresses, conferences and educational events; e) write and disseminate publications in journals of scientific impact with the results achieved.

Investigation lines:

  • Integration of technology in education.
  • Active methodologies mediated by technologies.
  • Design, development and evaluation of digital learning materials.
  • Media literacy and digital competence.
  • Educational inclusion and digital technologies.
  • Emotional education and ICT.

Posts:

  • Arrieta, C. y Onieva, A. (2022). El videojuego educativo y las destrezas escritas. Estudio de caso sobre las experiencias cognitivas y afectivas del alumnado. En A. Garcés-Manzanera, O. Salem, S. Flores (Coords.), El devenir de la lingüística y la cultura: un estudio interdisciplinar sobre lengua, literatura y traducción (pp. 624-643). Dykinson.
  • Basilotta, V. y García-Barrera, A. (2023). Metodologías activas aplicando tecnologías digitales. Narcea.
  • Basilotta, V. y García-Valcárcel, A. (2019). Opinión del profesorado hacia proyectos colaborativos con Tecnologías de la Información y Comunicación: un estudio psicométrico. Educação e Pesquisa, 45(0), 1-22. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945213768
  • Basilotta, V., García-Valcárcel, A., Casillas, S. y Cabezas, M. (2020). Evaluación de competencias informacionales en escolares y estudio de algunas variables influyentes. Revista Complutense de Educación, 4(31), 517-528. https://doi.org/10.5209/rced.65835
  • Basilotta, V., Matarranz, M., Casado-Aranda, L-A. y Otto, A. (2022). Teachers’ digital competencies in higher education: a systematic literature review. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 19(1), 1-16. https://doi.org/10.1186/s41239-021-00312-8
  • Basilotta, V., Pinto, A., García-Valcárcel, A. y García-Rodríguez, M.ª L. (2018). La percepción de los docentes de bachillerato sobre un proyecto de aprendizaje-servicio. Un estudio de caso. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(2), 65-78. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.21.2.323301.
  • Basilotta, V., Torrecilla, E. Mª, García-Valcárcel, A. y Hernández, A. (2020). Project-based learning in the classroom: a case study at High school level. Aula Abierta, 49(4), 429-438. https://doi.org/10.17811/rifie.49.4.2020.429-438
  • Borrachero, A. B., Brígido, M., Dávila, M. A., Costillo, E., Cañada, F. y Mellado, V. (2019). Improving the self-regulation in prospective science teachers: the case of the calculus of the period of a simple pendulum. Heliyon, 5, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2019.e02827
  • Bravo, E., Brígido, M., Hernández, M. y Mellado, V. (2022). Las emociones en ciencias en la formación inicial del profesorado de infantil y primaria. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 9(36.1), 57-74. https://doi.org/10.47553/rifop.v97i36.1.92426
  • Brígido, M. y Ruiz-Gutiérrez, B. (2023). Las actitudes hacia la educación inclusiva del profesorado de secundaria en formación. En K. Gajardo y J. Cáceres (Coords.), Soñar grande es soñar juntas: En busca de una educación crítica e inclusiva (pp. 962-975). Octaedro.
  • Cabezas, M., Casillas, S., García-Valcárcel, A. y Basilotta, V. (2021). Validación de prueba para evaluar la competencia digital en el área de resolución de problemas en estudiantes de educación obligatoria. Revista electrónica educare, 25(3), 1-21. http://doi.org/10.15359/ree.25-3.2
  • Casillas, S., Cabezas, M., García-Valcárcel, A. y Basilotta, V. (2021). Modelos de mediación sociofamiliares en el desarrollo de la competencia digital. Revista electrónica de investigación educativa, 23, 1-18. https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e26.3839
    Del Valle, D., García-Valcárcel, A. y Basilotta, V. (2020). Aprendizaje basado en proyectos por medio de la plataforma YouTube para la enseñanza de matemáticas en Educación Primaria. Education in the knowledge society (EKS), 21, 1-9. https://doi.org/10.14201/eks.23523
  • Estévez-Méndez, J. L. y Moraleda, Á. (2022a). Gestión del tiempo en alumnos y docentes según la percepción del profesorado durante la pandemia COVID19. Revista De Estilos De Aprendizaje, 15(Especial I), 158–169. https://doi.org/10.55777/rea.v15iEspecial%20I.4414
  • Estévez-Méndez, J. L. y Moraleda, Á. (2022b). Uso y gestión de los recursos digitales en educación durante el Covid19: Estudio comparativo sobre la percepción docente entre prepandemia y confinamiento. En M. M. Simón, Á. Martos, J. J. Gázquez, M. M. Molero y A. B. Barragán (Comps.), Investigación de variables psicológicas y educativas en el ámbito escolar (pp. 353-364). Dykinson.
  • Estévez-Méndez, J. L. y Moraleda, A. (2022c). Análisis de la percepción docente sobre la gestión educativa del confinamiento por covid-19 en España. Revista iberoamericana de educación, 90(1), 119-131. https://doi.org/10.35362/rie9015276
  • García-Beltrán, E. (2023). Lost in the island: A gamified experience for professional educators’ training. En A. Santamaría y E. Alcalde (Coord.), Learning With Escape Rooms in Higher Education Online Environments (pp. 134-153). IGI Global.
  • García-Beltrán, E. (2023). Good Practices in Global Competence Development within the International Baccalaureate Framework. RECIE. Revista Caribeña De Investigación Educativa, 7(2), 105–127. https://doi.org/10.32541/recie.2023.v7i2.pp105-127
  • García-Beltrán, E., Bueno-Villaverde, A. y Teba-Fernández, E. (2019). Uso del modelo CCR en la investigación sobre competencia global. En M. Larragueta, I. Ceballos-Viro y S. Carrascal (Dirs.), Educación y transformación social y cultural (pp. 361-380). Universitas.
  • García-Beltrán, E., Bueno-Villaverde, A. y Teba-Fernández, E. (2021). Marco teórico para la evaluación de la gestión educativa para el desarrollo de la competencia global. Revista de estilos de aprendizaje, 14(28), 83–97. https://doi.org/10.55777/rea.v14i28.3734
  • García-Valcárcel, A., Casillas, S. y Basilotta, V. (2020). Validation of an indicator model (INCODIES) for assessing student digital competence in basic education. NAER: Journal of New Approaches in Educational Research, 9(1), 110-125. https://doi.org/10.7821/naer.2020.1.459
  • García-Valcárcel, A., Salvador, L., Casillas, S. y Basilotta, V. (2019). Evaluación de las competencias digitales sobre seguridad de los estudiantes de Educación Básica. Revista de Educación a Distancia, 19(61), 1-34. https://doi.org/10.6018/red/61/05
  • Martínez-Fernández, C. y Nistal, V. (2020). La comunicación del autismo a través de aplicaciones tecnológicas en educación. En G. Giménez (Coord.), Teoría y práctica en Investigación Educativa: una perspectiva internacional (pp. 1045-1056). Dykinson.
  • Nistal, V. (2020). Intervención psicoeducativa con herramientas tecnológicas en niños con Trastorno del Espectro Autista (TEA). Revista de Medicina, 80(2), 80-82.
  • Nistal, V. (2021) Formación del profesorado en tecnología educativa para alumnado con autismo. En J.M Romero (Coord.), Investigación educativa ante los actuales retos migratorios (pp. 651-664). Dykinson.
    Nistal, V., López-Aguado, M. y Gutiérrez-Provecho, L. (2023). Formación del profesorado en competencias docentes en inclusión educativa. En A. M. Porto, J. M. Muñoa y C. I. Ocampo (Coords.), Educación Inclusiva y Equitativa de Calidad (pp. 383-399). Universidad de Santiago de Compostela Ediciones.
  • Nistal, V., López-Aguado, M. y Gutiérrez-Provecho, L. (en prensa). Competencias docentes para la inclusión de alumnos con necesidades educativas especiales: una revisión sistemática. Revista Complutense de Educación.
  • Ruiz-Gutiérrez, B., Basilotta, V. y González-Elices, P. (2021). Diseño y validación de un instrumento para la evaluación de la satisfacción de los estudiantes de prácticas en educación (ESEPE). Bordón. Revista de Pedagogía, 73(1), 145-160. https://doi.org/10.13042/Bordon.2021.85994

Research projects:

  • 2023-2024: Red universitaria de investigación e innovación educativa Reuni+d. Ciencia abierta para la ciudadanía (RED2022-134187-T). Ministerio de Ciencia e Innovación.
  • 2022-2023: III Convocatoria de Ayudas a Proyectos de Innovación Educativa de la Universidad a Distancia de Madrid. Escape-rooms colaborativos como estrategia para fomentar el desarrollo de las competencias de trabajo en equipo (código ID-UDIMA-2022-06).
  • 2019-2021: Red universitaria de investigación e innovación educativa. Conectando redes y promoviendo el conocimiento (RED2018-102439-T). Ministerio de Ciencia e Innovación.

R & D contracts:

  • 2023: Evaluación final a Centros de Referencia Digicraft (Contrato al amparo del Art. 83 de la L.O.U.). Fundación Vodafone España y Universidad de Salamanca.
  • 2022: Itinerarios 17, 18 y 19 y adaptación de Marco DigComp para DigiCraft Junior (Contrato al amparo del Art. 83 de la L.O.U.). Fundación Vodafone España y Universidad de Salamanca.
  • 2021-2022: Itinerario PC 4, Itinerarios 15 y 16 de tablet y píldoras formativas docentes (Contrato al amparo del Art. 83 de la L.O.U.). Fundación Vodafone España y Universidad de Salamanca.
  • 2018-2021: "Digicraft: Evaluación en competencias y habilidades digitales" (Contrato al amparo del Art. 83 de la L.O.U.). Fundación Vodafone España y Universidad de Salamanca.