(GI-24/2) Observatory of Communication, Marketing and Digital Innovation of Organizations (OCIO)

Knowledge area

  • Research and experimental development in Social Sciences and Humanities

Coordinators of the Group:

Members of the Research Group

Keywords:

Marketing and digital communication, communication management, smart tourist destinations, event management, digital innovation, corporate communication.

Brief description of the Group and objectives:

Creation of an R&D group of excellence in the field of Communication, Marketing and Digital Innovation as a way to evaluate communication strategies in the digital environment and their application and practical use in strategic areas of society, (so that, for example, doctoral theses can be supervised by group members).

Lines of investigation:

  • Marketing y comunicación digital, gestión de la comunicación, destinos turísticos inteligentes, gestión de eventos, innovación digital, comunicación institucional.

Posts:

Magazine articles:

  • Alcolea-Parra, M., Bastidas Manzano, A.B., y Sánchez-González, O. (2024). Análisis de las estrategias de marketing digital para consolidar el turismo sostenible. Visual Review. International Visual Culture Review. ISSN 2695-9631. (Scopus Q2 pendiente de publicación)
  • Alcolea Parra, M.; Rodríguez Barba, D. & Núñez Fernández, V. (2020). El uso corporativo de Instagram en las universidades privadas españolas. Estudio comparativo de treinta y cinco universidades. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación 47, pp. 109-134. doi: 10.12795/Ambitos.2020.i47.06.
  • Arrieta-Castillo, C., & Berdasco-Gancedo, Y. (2020). Brexit and female leadership in Spanish digital media from a linguistic perspective. The case of Theresa May’s decline. Communication & Society, 33(2), 243-257. https://doi.org/10.15581/003.33.2.243-257
  • Bastidas-Manzano, A. B., Sánchez-Fernández, J., & Casado-Aranda, L. A. (2021). The past, present, and future of smart tourism destinations: a bibliometric analysis. Journal of Hospitality & Tourism Research, 45(3), 529-552.
  • Bastidas-Manzano, A. B., Casado Aranda, L. A., Rodríguez Ruibal, A., & Hernández Hernández, S. (2019). Minube: caso de éxito de una comunidad virtual de viajeros en España. ROTUR: Revista De Ocio Y Turismo, 13(1), 12-27.
  • Bastidas-Manzano, A. B., Casado Aranda, L. A., & Sánchez-Fernández, J. (2018). La influencia de la web en la reputación online: El caso de Tripadvisor y Minube. Revista Internacional de Turismo y Empresa. RITUREM, 2(2), 3-27.
  • Casado-Aranda, L.-A., Sánchez-Fernández, J., & Bastidas-Manzano, A.-B. (2021). Tourism Research after the COVID-19 Outbreak: Insights for More Sustainable, Local and Smart Cities. Sustainable Cities and Society, 103126. https://doi.org/10.1016/j.scs.2021.103126 (Q1, 109 citas)
  • García Chamizo, F., Carrero Márquez, O., & Berdasco-Gancedo, Y. (2023). La desintermediación en Twitch: el caso de Luis Enrique en Catar, el seleccionador-streamer . AdComunica, (26), 253–282. https://doi.org/10.6035/adcomunica.7252
  • Moreno-Clemente, C. y Sánchez-González, O. (2021). Los eventos como estrategia de las relaciones públicas: análisis de la importancia de la seguridad y la prevención, Sphera Publica, 2(21), 237-259. e-ISSN: 2695-5725. Disponible en: https://sphera.ucam.edu/index.php/sphera-01/article/view/434. (CIRC: D en Ciencias Sociales)
  • Sánchez-Fernández, J., Casado-Aranda, L.-A., & Bastidas-Manzano, A.-B. (2021). Consumer Neuroscience Techniques in Advertising Research: A Bibliometric Citation Analysis. Sustainability, 13(3), 1589. https://doi.org/10.3390/su13031589 (Q2, 56 citas)
  • Sánchez-González, O.; Moya Cano, A. ; Moreno Clemente, C. (2024). La aplicación de una experiencia olfativa como recurso educativo para el desarrollo de habilidades y competencias transversales dentro de la comunicación empresarial [The application of olfactory marketing as an educational resource for the development of transversal skills and competencies within business communication]. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 29, 1-23. https://doi.org/10.35742/rcci.2024.29.e287 (IDR C1 Comunicación)
  • Sánchez-González, O. y Moya-Cano, A. (2022). Los simulacros, la percepción de seguridad y su comunicación en la organización de eventos. Estudios en Seguridad y Defensa, 17(34), pp. 335–354. doi: 10.25062/1900-8325.341. ISSN 1900-8325. (Indexada en varias bases de datos. ICDS 2021: 3.7)
  • Sánchez-González, O. y Moreno-Clemente,C. (2021). El impacto de la pandemia en el personal técnico-artístico de eventos y espectáculos en España. Revista Estudios Institucionales. 8-15, pp.189-200. ISSN 2386-8694.  https://doi.org/10.5944/eeii.vol.8.n.15.2021.32156

Books and book chapters:

  • Alcolea Parra, M. y Núñez Fernández, V. (2021). El uso de las redes sociales corporativas primarias por parte de las universidades privadas españolas. Editorial GEDISA.
  • Alcolea Parra, M.; Núñez Fernández, V. y Rodríguez Barba, D. (2023). Propuesta de modelo de comunicación digital para las universidades. Editorial: DYKINSON.
  • Alcolea Parra, M.; Núñez Fernández, V. y Rodríguez Barba, D. (2021). Una aproximación del ecosistema de las redes sociales corporativas secundarias de las universidades privadas españolas. Un análisis necesario para una propuesta de futuro. Editorial: THOMSON- REUTERS.
  • Alcolea Parra, M.; Núñez Fernández, V. y Rodríguez Barba, D. (2021). Análisis de los gabinetes de comunicación digitales de las universidades privadas españolas. Estudio de caso: Red Alumni. Editorial: DYKINSON.
  • Alcolea-Parra, M., Bastidas Manzano, A.B., y Sánchez-González, O. (2024). La producción científica del marketing digital en las universidades. Editorial Mc Graw Hill (Q1) 
  • Bastidas-Manzano, A.B (2020). Los destinos turísticos inteligentes como clave del turismo en España. Análisis innovadores para manifestaciones culturales clásicas. Ediciones Pirámide.
  • Bastidas-Manzano, A.B. y Casado-Aranda, L.A. (2023). Innovación aplicada en el sector turístico. Pirámide: Madrid.
  • Berdasco-Gancedo, Y. (2020). Public Media Coverage of Rare Diseases and Disorders: The Case of Spanish Public Broadcasting Corporation. In L. Costa & S. Oliveira (Eds.), Communicating Rare Diseases and Disorders in the Digital Age (pp. 179-199). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-2088-8.ch005.
  • Carretero, M., & Berdasco-Gancedo, Y. (2018). Expressing sources of information, knowledge and belief in English and Spanish informative financial texts. In D. Ayoun, L. Lansari, & A. Celle (Eds.), Tense, aspect, modality, and evidentiality (pp. 109-144). John Benjamins.
  • Casado-Aranda, L. A., Sánchez-Fernández, J., & Bastidas-Manzano, A. B. (2022). EHS Hotels: Neuroimaging or Self-Reports When Evaluating Tourism Advertising and Websites? In Case Based Research in Tourism, Travel, Hospitality and Events (pp. 255-275). Springer, Singapore.
  • Casado-Aranda, L. A., Sánchez-Fernández, J., & Bastidas-Manzano, A. B. (2022). How to Design a Smart Tourism Destination: The Case of Granada. In Case Based Research in Tourism, Travel, Hospitality and Events (pp. 201-218). Springer, Singapore.
  • Fernández Martínez, L.M. y Alcolea Parra, M. (2021). Docencia innovadora en red en el marco de la Covid-19: El modelo educativo de la universidad a distancia de Madrid (UDIMA). Editorial: DYKINSON.
  • García-Chamizo, F., & Berdasco-Gancedo, Y. (2022). Vacunación e información oficial en redes sociales. El uso de los organismos públicos de salud en Twitter. In Cap. X. Editorial Thomson Reuters Aranzadi.
  • Núñez Fernández, V.; Alcolea Parra, M. y Martínez Vallvey F. (2020). La especialización periodística en el ámbito educativo: el caso de Éxitoeducativo.net. La comunicación especializada del siglo XXI (707-729). Editorial McGraw Hill.
  • Sánchez-González, O. (2019). Estudio de la información sobre medidas de prevención en caso de emergencia durante la celebración de eventos: enfoque crítico. La comunicación del poder. Análisis del discurso en redes y estrategias de cobertura mediática. Colección Comunicación e Información Digital. Editorial Egregius. 34. ISBN 9788417270926.
  • Sánchez-González, O.; Moreno-Clemente, C.(2019). Terrorismo y Eventos: el impacto actual de los ataques terroristas en el desarrollo de eventos. El conflicto y su situación actual: del terrorismo a la Amenaza Híbrida. Cizur Menor: Civitas Thomson Reuters Aranzadi. pp.175-192. ISBN 978-84-1309-957-6.
  • Sánchez-González, O.; Moreno-Clemente, C.; Payá, C.; Delgado, J.J.(2019). Identificación de riesgos y amenazas en eventos: diferencias existentes entre organizadores de eventos y personal operativo de seguridad y autoprotección. Modelos de gestión e innovación en turismo. Thomson Reuters Aranzadi. Civitas. pp.437-466. ISBN 978-84-1309-392-5.
  • Sánchez-González, O.; Moya, A.,Moreno-Clemente, C. y Valera-Tena, R.(2023). La  percepción de un estímulo olfativo como fomento de la participación, motivación y pensamiento crítico en el alumnado del título superior de Guía, información y asistencias turísticas. Género y educación ante la manipulación de la comunicación. Colección Conocimiento Contemporáneo. Dyckinson S.L.. 122, pp.630-648. ISBN 978-84-1170-143-3.
  • Sánchez-González, O.; Payá, C. (2018). Observatorio Científico de Eventos: riesgos y amenazas que justifican su creación. Protocolo, comunicación y seguridad en eventos: observatorio científico de eventos. Colección de Estudios de Comunicación. Icono14. pp.11-34. ISBN 978-84-15816-28-7.
  • Sánchez-González, O.; Valera-Tena, R. y Berdasco-Gancedo, Y. (2023). La importancia del diseño y contenido de mensajes audiovisuales ante la amenaza de un atentado terrorista: comparativa de España, Francia y EEUU. Género y educación ante la manipulación de la comunicación. Colección Conocimiento Contemporáneo. Dykinson S.L. 122, pp.1002-1023. ISBN 978-84-1170-143-3.

Research projects:

  • NeurOGAME!: Neuroscience as a Tool for Analyzing the Cognitive and Affective Effects of Communication Elements Promoting Responsible Online Gambling Behaviors. 2021-2023. 40,000 EUR. Research Team Member.
  • Neuroscience as a Tool for Better Understanding the Affective and Cognitive Effects of Website Design Features on Online Purchase Intentions. Funding Entity: Fundación Ramón Areces (national); Duration: 10/2019 to 01/2024; Funding Received: 36,000 EUR. Research Team Member.
  • IV Call for Educational Innovation Project Grants by UDIMA. Implementing Entity: Universidad a Distancia de Madrid. Type of Entity: University. City of Implementing Entity: Collado Villalba, Community of Madrid, Spain. Principal Investigators (PI, Co-PI,...): Fernández Martínez 1; Alcolea Parra 1. Number of Researchers: 20. Program Name: Evaluation of the Use of AI-Based Tools in Higher Education. Code According to Funding Entity: ID-UDIMA-2023-05. Start-End Date: 01/01/2024 - 31/12/2024. Total Amount: 2,000 EUR. Research Team Members.
  • Evidentiality: a discourse-pragmatic study of English and other European languages (EVIDISPRAG) Reference number: FFI2015-65474-P Funding entity: MINECO (Spanish Ministry of Economy and Competitiveness) . Duration: 2016-2018. Financiation: 40.100 €